مزایایی که روغن کرچک برای پوست، مو و مژه‌های شما دارد!

مزایایی که روغن کرچک برای پوست، مو و مژه‌های شما دارد!

تاریخ انتشار:1402-11-16

کارهایی که روغن کرچک – می تواند و یا نمی تواند – برای پوست، مو و مژه های شما انجام دهد شامل چیست؟

مردم قرن‌هاست که در دنیا از روغن کرچک برای پوست و موی خود استفاده می‌کنند، اما این داروی قدیمی اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این افزایش ناگهانی علاقه منطقی است: محبوبیت روغن های صورت و سایر محصولات مراقبت از پوست "طبیعی" به طور پیوسته در دهه گذشته گسترش یافته است و این موضوع محصولات ساده و نچرال را جذاب تر کرده است.

با این حال، قبل از اینکه به مزایای بالقوه زیبایی روغن کرچک بپردازیم، مایلیم از این فرصت استفاده کنیم و توجه کنیم که کلمه‌ی "طبیعی" اساساً یک اصطلاح بازاریابی بی معنی است که FDA آن را تعریف نکرده است. و همچنین نکته بیشتر اینکه؛ فقط به این دلیل که چیزی طبیعی است، به این معنی نیست که برای شما خوب است - یا حتی بی خطر است!

خوب، حالا که این موضوع را از سر راه برداشتیم، یرویم سراغ این موضوع که روغن کرچک دقیقاً چه کاری می تواند برای پوست شما انجام دهد؟ موها و مژه های شما چطور؟ براسا گفته‌ی متخصصان پوست: شما باید در مورد این ماده چسبنده بدانید، از جمله اینکه چرا (و چگونه) آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.


مزایایی که روغن کرچک برای پوست، مو و مژه‌های شما دارد!

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک یک روغن گیاهی غلیظ است که از دانه های گیاه کرچک استوایی (یا ریسینوس کومونیس، اگر می خواهید باغبانی کنید!) استخراج می شود. این حاوی چندین اسید چرب مرطوب‌کننده (از جمله اسید ریسینولئیک، لینولئیک و استئاریک) است که – زمانی که به صورت موضعی استفاده شود – می‌تواند هیدراتاسیون را افزایش داده و برخی از بیماری‌های پوستی را برطرف کند. اما می توانید آن را در برخی از محصولات مراقبتی بهداشتی و لوازم آرایشی مانند لوسیون و رژ لب نیز پیدا کنید.

باز هم، یکی از جذابیت های عمده روغن کرچک این واقعیت است که در نوع 100٪ خالص آن، یک محصول تک ماده‌ای وجود دارد که برای تعداد بیشماری از مصرف کنندگانی که به دنبال مراقبت از پوست "پاک" هستند، جذاب و خاص است.


روغن کرچک چه کاری می تواند برای پوست و مو انجام دهد؟

به طور کلی، تحقیقات محدود نشان می دهد که اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک ممکن است دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی باشد (که از نظر تئوری می تواند برای شرایط التهابی مانند اگزما و پسوریازیس مفید باشد). با آنکه هزاران سال است که از روغن کرچک استفاده میکنیم ولی اطلاعات چندانی در مورد ساختار روغن کرچک نداریم: اما این مزایای بالقوه عمدتاً در یک لوله آزمایش آزمایشگاهی یا از طریق یک مدل شبیه سازی شده با رایانه در روغن کرچک یافت شده است.

مطالعات لوله آزمایش نقطه شروع خوبی است و به محققان کمک می کند تا بدانند آیا آنها در مسیر درستی با یک عنصر خاص هستند یا خیر. نتیجه‌گیری درباره تأثیرگذاری این خواص بر روی پوست واقعی انسان نه به طور شبیه سازی شده، دشوار است.

مزایایی که روغن کرچک برای پوست، مو و مژه‌های شما دارد!
با این حال، دلایل علمی‌ای هم اکنون وجود دارد که میگوید باید روغن کرچک را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، مانند موارد زیر:

روغن کرچک می تواند رطوبت را به طور قابل توجهی افزایش دهد

در فصل زمستان، هوای سرد و خشک بیرون و هوای گرم و خشک داخل خانه، رطوبت را از بدن شما (از جمله پوست شما) خارج می کند - به همین دلیل است که ممکن است متوجه شوید که پوست شما پوسته پوسته و کدر است، نه صاف و مرطوب..

همانطور که در بالا اشاره کردیم، روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب است که ممکن است به مقابله با خشکی پوست کمک کند. و از آنجایی که روغن‌های گیاهی انسدادی هستند (به این معنی که مانعی ایجاد می‌کنند که از تبخیر آب از پوست شما جلوگیری می‌کند)، می‌توانید روغن کرچک را بعد از مرطوب کننده روی پوست استفاده کنید تا رطوبت بیشتری را جذب پوست کنید. تنها گزینه شما در اینجا روغن کرچک نیست: روغن نارگیل، نفت خام (ژله نفتی)، و روغن معدنی، به عنوان مثال، همگی دارای روش های مشابهی با روغن کرچک در حفظ و افزایش رطوبت هستند.

روغن کرچک نیز نسبتا روغنی غلیظ است. بنابراین هنگام استفاده از آن بر روی صورت یا بدن خود، توصیه می کنیم آن را با یک "روغن حامل" مخلوط کنید تا رقیق شود و استفاده از آن آسان تر شود. روغن نارگیل، زیتون و بادام همگی انتخاب های خوبی هستند. اگر به‌خصوص دست‌هایتان خشک است، پیشنهاد می‌کنیم روغن کرچک را با شی باتر ترکیب کنید، این مخلوط را قبل از خواب روی دست بمالید و روی آن دستکش‌های اسپا بپوشید تا هیدراتاسیون در هنگام خواب حفظ شود. (همچنین می توانید یک لایه نازک را روی لب های خود پخش کنید تا به بهبود ترک های لب کمک کند.)


روغن کرچک میتواند مژه ها را سالم تر کند!

شاید شنیده باشید که روغن کرچک می تواند کارهای باورنکردنی برای رشد مژه انجام دهد. متأسفانه، علم این ادعا را تأیید نمی کند - و هر اثری که بعد از آن در مژه‌ها احساس میکنید احتمالاً بیشتر یک توهم است!
با این حال، روغن کرچک ممکن است با مرطوب نگه داشتن مژه ها محیط سالم تری برای رشد مژه ها ایجاد کند. حتی برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می‌دهد می‌تواند به مدیریت شرایطی مانند بلفاریت (التهاب پلک، گل مژه)، که یک مشکل التهابی پلک است و می‌تواند باعث ریزش مژه‌ها شود، کمک کند. توصیه می کنیم که یک بار در روز با برس مخصوص به مژ‌‌ه‌هایتان روغن کرچک  بزنید. مانند هر محصول جدیدی که اوایل استفاده میکنید، مراقب علائم تحریک (مانند حساسیت، قرمزی یا خارش) باشید و در صورت بروز این مشکلات، استفاده از آن را متوقف کنید.

مزایایی که روغن کرچک برای پوست، مو و مژه‌های شما دارد!

روغن کرچک وقتی روی پوست سر ماساژ داده شود، ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد.

در مورد فواید روغن کرچک برای مو، بسیاری از خانواده ها برای نسل ها از آن استفاده کرده اند. مثلا ما در خانواده‌ی خود، اغلب از روغن کرچک برای مرطوب کردن پوست سر خود استفاده می کنیم. اگر با ریزش مو سر و کار داشتید، روغن کرچک سیاه جامائیکایی ممکن است توسط مادرم به شما توصیه شود!

مجموعه اسیدهای چرب این روغن به همراه ویتامین E واقعاً در مرطوب کردن پوست سر عالی هستند. به علاوه ماساژ دادن روغن به پوست می‌تواند جریان خون را در فولیکول‌های مو افزایش دهد، که از نظر تئوری می‌تواند به ضخیم‌تر شدن تارموهای شما کمک کند، اگرچه برای بهره‌مندی از هر مزیتی باید این کار را به طور مداوم انجام دهید. (تحقیق نشان می دهد که عمل "کشش" فولیکول های مو با نوک انگشتان خود از طریق ماساژ نیز ممکن است عامل این فواید بالقوه باشد.)

 روش استفاده از روغن کرچک بر روی مو

در حالی که روغن سنگینی مانند کرچک ممکن است برای آبرسانی به پوست عالی باشد، اما همچنین می تواند منجر به تجمع چربی و آکنه پوست سر در امتداد خط موی شما شود.
نوع موی شما در استفاده از روغن کرچک مهم است. اگر موهای فر بسیار محکم و تارموی ضخیم دارید که تمایل به جذب رطوبت دارند، استفاده از روغن کرچک را ادامه دهید و دو تا سه بار در هفته از روغن کرچک بر روی موهایتان استفاده کنید.
 افرادی که موهای صاف و ظریف دارند، باید حداکثر یک یا دو بار در هفته روتین استفاده از روغن کرچک را رعایت کنند.
روغن کرچک را ۲ تا ۳ سانتیمتر پشت خط موی خود بمالید، آن را مانند یک محصول درمانی نرم کننده عمیق ماساژ دهید و بعد از چند ساعت یا صبح روز بعد، اگر شب از آن استفاده کردید، سر خود را بشویید.

اگر به ماساژ روغن کرچک بر روی پوست سرتان به چشم یک فعالیت خودمراقبتی نگاه میکنید و از آن لذت می برید، می توانید این روال ماساژ پوست سر را ادامه دهید، اما انتظار معجزه نداشته باشید! یک بررسی سیستماتیک در مجله داروها در پوست، به این نتیجه رسیده است که روغن کرچک می تواند درخشندگی مو را زیاد کند - اما هنوز شواهدی مبنی بر تحریک رشد مو توسط روغن کرچک وجود ندارد. اطلاعاتی که ما در حال حاضر داریم، روغن کرچک را به عنوان یک درمان موثر برای رشد مو معرفی نمی کند، اما این بدان معنا نیست که هرگز کسی برای رشد مو از روغن کرچک نتیجه ای نگرفته باشد.

مزایایی که روغن کرچک برای پوست، مو و مژه‌های شما دارد!

اما برخی از معایب احتمالی در استفاده از روغن کرچک نیز وجود دارد.

روغن کرچک می تواند باعث ایجاد جوش شود.
اگر با جوش یا پوست چرب سروکار دارید، بهتر است قبل از استفاده از روغن کرچک دو بار فکر کنید! بله، ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشد، که در تئوری می تواند به به حداقل رساندن جوش‌های چرکی کمک کند، اما باز هم، بسیار غلیظ است. بعضی از بیماران منافذی روی پوست دارند که مستعد مسدود شدن توسط مواد انسدادی مانند روغن کرچک هستند، که ممکن است آکنه را بدتر کند. به عبارت دیگر اگر مستعد آکنه هستید، با احتیاط قدم بردارید. حتی بهتر است ابتدا با یک متخصص پوست صحبت کنید، آنها می توانند به شما در استفاده از روغن کرچک به بهترین شکل برای نوع پوست شما کمک کنند یا محصولات جایگزین را پیشنهاد کنند.

 روغن کرچک ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند.

در حالی که متخصصان پوست می گویند که روغن کرچک به طور کلی به خوبی توسط پوست تحمل می شود، باز هم درست مانند هر ماده دیگری، یک واکنش آلرژیک ممکن است اتفاق بیوفتد. اگر متوجه قرمزی، خارش، لایه برداری، پوسته پوسته شدن، بثورات پوستی یا سوزش پوست سر شدید، مصرف آن را متوقف کنید.

 ما نمی‌توانیم شما را بدون این هشدار رها کنیم: در حالی که برخی از مردم روغن کرچک را برای رفع یبوست می‌بلعند – روغن کرچک به‌عنوان ملین محرک مورد تایید FDA است – انتظار نداشته باشید که یک چاقو باعث درخشش پوست شما شود!! چون در نهایت ممکن است در اثر اسهال و کم‌آبی بدن، روغن کرچک هیچ لطفی به پوست شما نکند.

مزایایی که روغن کرچک برای پوست، مو و مژه‌های شما دارد!

نکته نهایی در مورد مزایای بالقوه زیبایی روغن کرچک

روغن کرچک می تواند یک مرطوب کننده موثر برای پوست و موهای شما باشد، به خصوص اگر به رفع خشکی سریع برای پوست و مو نیاز دارید. فقط بدانید که شواهد علمی زیادی وجود ندارد که تمام وعده‌ها، از جمله رشد مو و مژه را تأیید کند. به علاوه روغن غلیظ می تواند منافذ را مسدود کند و اگر به سرعت از بین نرود باعث آکنه می شود. به همین دلیل است که توصیه میکنیم در صورت امکان، قبل از اینکه بتوانید آن را روی پوست صورت یا بدنتان بمالید، با یک متخصص پوست مشورت کنید.
در زمینه زیبایی ایده‌های بزرگ زیادی وجود دارد، اما همیشه درست نخواهند بود.


در صورتیکه این مقاله برایتان مفید بود آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

* فیلد های ستاره دار الزامی هستند