10 روش علمی برای تقویت ناخن ها به گفته متخصصان پوست

10 روش علمی برای تقویت ناخن ها به گفته متخصصان پوست

تاریخ انتشار:1402-11-17

برای تقویت ناخن ها چه کارهایی انجام دهیم؟

یک رنگ برای ژلیش ناخن خود انتخاب می کنید؟ این کار فوق العاده برایتان سرگرم کننده است! حالا مبارزه با ناخن های شکننده چطور؟ قطعا برای شما سرگرم کننده نمیتواند باشد!!

اگرچه ممکن است روش های جلوگیری از شکننده شدن ناخن، آزاردهنده و سخت باشد؛ اما خوشحالیم که این خبر را به شما بدهیم که در برخی موارد، تقویت و ترمیم ناخن های تان امکان پذیر است. اما قبل از رسیدن به آن، لازم است که مقصران بالقوه ی آسیب به ناخن را بشناسیم.



10 روش علمی برای تقویت ناخن ها به گفته متخصصان پوست

چه عواملی به ناخن ها آسیب میرسانند؟

وقتی در مورد علل داشتن ناخن های ضعیف یا شکننده صحبت می کنیم، دو دسته کلی را در نظر می گیریم. اولین عامل، عوامل داخلی است: ژنتیک، شرایط خاص پزشکی، کمبود مواد مغذی و پیری. بله، درسته افزایش سن، وقتی سلامت پوست و موی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، روی ناخن‌های شما نیز اثر می‌گذارد و می‌تواند آنها را نازک‌تر و شکننده‌تر کند. که دلیلش دو چیز است. اولاً، گردش خون، به ویژه در اندام‌های شما (یعنی دست‌ها و پاهای شما)، معمولاً با بالا رفتن سن کمتر می‌شود. که این کمتر شدن گردش خون برای ناخن ها مشکل ساز است، زیرا آنها به جریان خون کارآمد برای رساندن مواد مغذی و اکسیژن برای رشد سالم‌شان وابسته هستند. سلول های بنیادی موجود در ماتریکس ناخن شما که مسئول کمک به رشد ناخن ها هستند، شروع به کند شدن می کنند و کارایی کمتری دارند.

دومین عامل، عوامل خارجی هستند. که این شامل عادات مراقبت از ناخن، محصولاتی که ما روی ناخن ها استفاده می کنیم، و قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی خاص است. به طور کلی، این عوامل تمایل به خشک کردن و یا آسیب رساندن به ناخن ها را دارند که هر دو می توانند منجر به ضعیف شدن ناخن شوند. و در حالی که شما واقعا نمی توانید کاری برای تغییر ژنتیکی که با آن متولد شده اید یا متوقف کردن روند پیری انجام دهید، می توانید برخی از عوامل خارجی را کنترل کنید. تغییرات اندک و خاصی، می تواند تفاوت بزرگی در رشد ناخن های قوی تر و سالم تر ایجاد کند.

می پرسید چه نوع تغییراتی در رشد بهتر بهتر ناخن ها موثرند؟

1. درمان بیماری های قارچی ناخن

همانطور که اشاره کردیم، ناخن های ضعیف می تواند نشانه ای از چندین بیماری مختلف باشند. برای مثال، عفونت های قارچی و پسوریازیس ناخن، هم می تواند منجر به شکنندگی و هم زردی ناخن شوند. اگر متوجه تغییر در دوام و رنگ ناخنتان شدید، یا به نظرتان رسید که یک یا دو ناخن ضعیف‌تر از بقیه هستند، در صورت امکان به متخصص پوست یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه خود برای ارزیابی مراجعه کنید. عفونت های قارچی را می توان با کرم ها یا پمادهای بدون نسخه و همچنین داروهای موضعی قوی و خوراکی درمان کرد. طبق آکادمی پوست آمریکا، برای پسوریازیس ناخن، داروهای تجویزی مختلفی وجود دارد که ممکن است پزشک شما توصیه کند.
بیماری رینود (اختلالی که جریان خون را در اندام ها به خطر می اندازد)، کم کاری تیروئید و کم خونی نیز می تواند ناخن ها را ضعیف کند. برای انجام آزمایشات فیزیکی و خونی به پزشک مراجعه کنید تا به نتیجه برسید.

10 روش علمی برای تقویت ناخن ها به گفته متخصصان پوست

با این فرض که هیچ مشکل پزشکی جدی در بدن شما وجود ندارد، ناخن‌های ضعیف‌تر شما ممکن است نتیجه برخی عادات مضر باشد که نیاز به کمی اصلاح دارند. در ادامه میخوانیم:

2. از سوهان ناخن شیشه ای استفاده کنید.

میتوان گفت این ساده‌ترین تعویض و یک گام ضروری در مراقبت از ناخن‌های نرم و حساس است. سوهان های درشت، مانند تخته های سنباده سنتی، باعث پارگی های ریزی می شوند که لبه آزاد ناخن (نوک بسیار) را زبرتر می کند و بیشتر برای گیرکردن به چیزها و شکستن ناخن مناسب تر است!!

 سوهان‌های شیشه‌ای، از سوی دیگر، لبه‌های صاف‌تری روی ناخن ایجاد می‌کنند. این یک راه حل بسیار آسان برای افرادی است که ناخن های ضعیفی دارند و مستعد پوسته شدن و شکافتن نوک آنها هستند. پس سوهان ناخن کریستال یا سوهان ناخن شیشه ای را حتما امتحان کنید.

10 روش علمی برای تقویت ناخن ها به گفته متخصصان پوست

3. بین مانیکور و کاشت ناخن‌های طولانی مدت، به ناخن ها استراحت بدهید.

مانیکورهای بادوام - ژل‌ها، اکریلیک‌ها، کاشت‌ها و.. زمانی که می‌خواهید هفته‌های متوالی ظاهری بی‌عیب و نقص داشته باشید، یک پیروزی بزرگ هستند! اما متأسفانه هیچ لطفی به ناخن‌های شما نمی‌کنند. درست است که کاشت ناخن باعث می‌شود ناخن‌ها برای مدتی قوی‌تر شود، اما این فقط یک اثر سطحی و موقتی است. فشار مداوم انواع ضخیم‌تر لاک‌ها یا ناخن‌های مصنوعی .روی ماتریکس ناخن، ناحیه‌ای در پایه ناخن زیر کوتیکول که از آن رشد ناخن شروع می‌شود، در نهایت می‌تواند باعث نازک‌تر شدن ناخن شود

در نظر داشته باشید دلیل اصلی آسیب به ناخن حذف و یا همان ریموو ناخن کاشت شده است.

این بدان معنا نیست که شما باید برای همیشه از مانیکور ژل مورد علاقه خود چشم پوشی کنید، اما ارزش آن را دارد که حواستان باشد و تا جایی که می توانید کمی به ناخنتان استراحت دهید. جدول زمانی را بر اساس وضعیت ناخن های خود تنظیم کنید. اگر آن‌ها در وضعیت خوبی هستند و فقط می‌خواهید آسیب نبینند، هر یک تا سه ماه یک یا دو هفته استراحت دهید. اما اگر ناخن‌هایتان نرم‌تر هستند یا می‌خواهید از ناخن‌های شکننده‌تان محافظت کنید، آن‌ها را برای نزدیک‌ به چهار تا شش هفته عاری از کاشت بگذارید.


4. لاک پاک کن بدون استون را انتخاب کنید.

همه پاک کننده های لاک ناخن باید با نوعی حلال فرموله شوند. مواد تشکیل دهنده این دسته به طور ذاتی کم آب هستند، اما استون بدترین دسته است!
سلول‌های ناخن صاف هستند و روی هم قرار می‌گیرند پس وقتی خشک می‌شوند، به احتمال زیاد از جایشان بلند شده و پوسته می‌شوند، به همین دلیل است که ناخن نه تنها نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شود، بلکه بیشتر مستعد بی‌نظمی‌های سطحی مانند برآمدگی‌ها و نافرمی‌ها است.

مانند استفاده از سوهان ناخن شیشه ای، انتخاب یک پاک کننده غیر استون نیز راه حلی آسان و سریع برای جلوگیری از شکنندگی ناخن است.
به خاطر داشته باشید که ممکن است برای از بین بردن تمام رنگ لاک به مقدار زیادی لاک پاک کن نیاز داشته باشید - و پاک کننده های بدون استون فقط روی پولیش معمولی کار می کنند، نه انواع طولانی مدت مانند ژل و ژلیش‌های حرفه ای.
به این منوال برای راحت‌تر پاک شدن لاک ناخن معمولی، استفاده از یک لایه پایه شفاف قبل از لاک ناخن می‌تواند به آسان‌تر کردن فرآیند پاک‌کردن کمک کند، زیرا از لک شدن یا جذب لاک در ناخن جلوگیری می‌کند و می‌تواند پاک کردن آن را راحت‌تر کند.

5. ناخن های خود را زیاد در معرض آب قرار ندهید.

بله شما تیتر را درست خواندید. H2O خوب قدیمی آنقدرها هم که فکر می کنید بی ضرر نیست! – به هر حال حداقل در مورد سلامت ناخن ها اینطور صدق میکند.
 ناخن ها می توانند تقریبا 1000 برابر بیشتر از پوست، آب جذب کنند. ناخن‌ها مانند اسفنج عمل می کنند و مایع را جذب می کنند که باعث می شود سلول های ناخن منبسط و سپس منقبض شوند. این چرخه انبساط و انقباض در نهایت آنها را ضعیف می کند و آنها را بسیار مستعد شکستگی می کند، به خصوص اگر از قبل شکسته شده یا ضعیف هم باشند.

کاری به سادگی پوشیدن یک جفت دستکش لاستیکی در حین شستن ظروف می تواند تفاوت زیادی در سلامت ناخن‌هایتان ایجاد کند. شستن مکرر دست‌ها نیز می‌تواند ناخن‌های شما را ضعیف .کند، اما از آنجایی که نمی‌خواهید شستن دستانتان را کاهش دهید، بهترین کار بعد از شستن دستانتان این است که بلافاصله به ناخن‌هایتان کرم مرطوب کننده بزنید


6. کوتیکول های ناخن را همیشه مرطوب کنید.

مانند ارتباط جدایی ناپذیر سلامت مو و پوست سر، ناخن های سالم و کوتیکول های سالم نیز با هم مرتبط هستند. پوست کوتیکول همان چیزی است که ماتریکس ناخن را که در آن رشد ناخن شروع می شود، می پوشاند و از آن محافظت می کند. اگر آن پوست خشک یا آسیب دیده باشد، آلرژن ها (مانند عطر) و مواد شیمیایی کم آب کننده، راحت تر می توانند به ماتریکس نفوذ کرده و به آن آسیب برسانند.

کرم یا روغن کوتیکول را تا حد امکان (در حالت ایده آل، حداقل یک بار در روز) روی ناحیه پایه ناخن ماساژ دهید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیبی از مرطوب کننده ها مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک هستند که رطوبت را جذب می کنند، همراه با مواد انسدادی مانند شی باتر یا وازلین برای کمک به حفظ هیدراتاسیون کوتیکول ها.

10 روش علمی برای تقویت ناخن ها به گفته متخصصان پوست

7. به ناخن های طبیعی خود نیز کمی عشق بدهید!

شما می توانید به افزایش رطوبت به ناخن خودتان کمک کنید، اگرچه گفتن این کار کمی ساده تر از انجام دادن آن است. ترکیب ناخن و لایه‌های ضخیم آن از پروتئینی به نام کراتین، نفوذ هر !چیزی را به ناخن سخت می‌کند، به همین دلیل است که یکی از بزرگترین چالش‌ها در روغن تراپی ناخن، وارد کردن محصولات به داخل ناخن است
روغن ها به بهترین وجه تمایل به نفوذ دارند، به ویژه روغن هایی که غنی از فسفولیپیدها هستند، این روغن ها ترکیبات چربی هستند که نشان داده شده است که انعطاف پذیری ناخن ها را افزایش می دهند و با شکنندگی ناخن مبارزه می کنند. میتوانید روغن آفتابگردان را چند بار در روز به ناخن های خود بمالید. که غنی از فسفولیپیدها است و همچنین ارزان و در دسترس است.


8. محصولات "تقویت کننده ناخن" را هوشمندانه انتخاب کنید.

 مطمئناً هیچ کمبودی برای تهیه محصولات تقویت کننده‌ی ناخن وجود ندارد، اما خریداران مراقب باشند چون همه آنها برابر نیستند. بدانید که باید از هر محصولی که برای پاک کردن آن نیاز به پاک کننده لاک ناخن دارد، مانند پوشش پایه یا تاپ کت، صرف نظر کنید.

در عوض، پیشنهاد می‌کنیم که از درمان‌های گیاهی برای ترک ناخن با مرطوب‌کننده‌ها که در بالا به آنها اشاره کردیم، استفاده کنید و همچنی روغن پسته را فراموش نکنید، ماده‌ای که میتواند ضخامت ناخن را افزایش دهد.

10 روش علمی برای تقویت ناخن ها به گفته متخصصان پوست

9. مکمل های بیوتین را برای ناخن هایتان فراموش نکنید.

اگر تا به حال در گوگل سرچ کرده باشید "چه ویتامین هایی به قوی تر شدن ناخن ها کمک می کنند؟" احتمالاً درباره بیوتین، ویتامین B که به طور مرتب به عنوان یک درمان معجزه آسا برای ناخن ها و موها تبلیغ می شود، شنیده اید.
دهه‌های پیش، بیوتین خوراکی، راه‌حلی برای ناخن‌های شکننده بود و طرفداران آن ادعا می‌کردند که می‌تواند استحکام و ضخامت ناخن را افزایش دهد. با این حال، از آن زمان تا کنون تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی بیوتین در دوزهای بالاتر مصرف شود، می‌تواند با نتایج کار خون در بدن، تداخل داشته باشد و پزشکان در توصیه‌ی آن بسیار محتاط‌تر عمل کنند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که بیوتین خوراکی، تأثیر مفیدی بر سلامت ناخن دارد، اما قطعی نیست. مطالعات موجود خاطر نشان میکنند که بیوتین به جای استحکام به طور خاص بر سلامت کلی ناخن تمرکز دارند.

مهمتر از آن، مکمل بیوتین هیچ کاری انجام نمی دهد! مگر اینکه به واقع کمبود بیوتین داشته باشید. کمبود بیوتین به ندرت پیش می‌آید، زیرا بیوتین در بسیاری از غذاهای رایج از جمله تخم‌مرغ، دانه‌ها، آجیل و سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی شیرین یافت می‌شود. بنابراین قبل از اینکه پول زیادی برای مصرف قرص‌های بیوتین صرف کنید که به شما کمک کند تا ناخن‌های قوی‌تری داشته باشید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود آیا این ویتامین ارزش امتحان کردن دارد یا خیر. (و اگر چنین است، در چه دوزی.)


10. به پروتئین دریافتی خود توجه کنید.

متأسفانه، طبق گفته پزشکان، هیچ مکمل دیگری برای تقویت ناخن وجود ندارد که ارزش مصرف داشته باشد. همه می‌خواهند یک نجات دهنده ویتامینی برای ناخن‌ها داشته باشند، اما ما هنوز آن را پیدا نکرده‌ایم. کاری که می توانید انجام دهید این است که سعی کنید پروتئین کافی را از رژیم غذایی خود دریافت کنید (تقریباً 20 تا 30 گرم در هر وعده) زیرا ناخن ها از پروتئین کراتین تشکیل شده اند.

در نظر داشته باشید که مانند بیوتین، احتمالاً دریافت پروتیین تغییر چشمگیری در ناخن های شما ایجاد نخواهد کرد، مگر اینکه کمبود پروتئین داشته باشید. با این حال، مطمئناً خوردن یک رژیم غذایی متعادل در تلاش شما برای حفظ شکل ناخن‌هایتان ضرری ندارد.


اگر این مقاله برای شما مفید واقع شده است، آن را با دوستانتان که از شکنندگی ناخن‌هایشان رنج میبرند به اشتراک بگذارید.

* فیلد های ستاره دار الزامی هستند