اسکوالین دقیقاً چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

اسکوالین دقیقاً چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

تاریخ انتشار:1402-11-24

روش استفاده از اسکوالین در روتین روزانه‌ی پوستی

اگر از روغن های چرب برای پوستتان متنفر هستید، ممکن است این مرطوب کننده سبک به نام اسکوالین را دوست داشته باشید.

اسکوالین به اندازه هیالورونیک اسید و سرامیدها اعتباری ندارد، اما این مرطوب کننده مهم سزاوار یک معرفی ویژه است! و اگر نمی‌دانید اسکوالین چیست - یا چگونه از آن استفاده کنید - این مقاله را حتما مطالعه کنید.


سرامید و هیالورونیک اسید چیست؟

قبل از آن بهتر است بدانید که سرامیدها، چربی یا در واقع لیپیدهایی هستند که به طور طبیعی در سلول‌های پوست شما یافت می‌شوند. سرامیدها تا ۴۰ درصد از لایه‌ی خارجی پوست (اپیدرم) را تشکیل می‌دهند. وجود سرامید در حفظ رطوبت پوست و همچنین جلوگیری از ورود میکروب‌ها به بدن شما تاثیر چشمگیری دارند

هیالورونیک اسید نیز یک ماده‌ی چسبناک و لغزنده‌ای میباشد که بدن، به صورت طبیعی تولید می‌کند. دانشمندان معتقدند هیالورونیک اسید در تمام بدن به خصوص در چشم‌ها، مفاصل و پوست یافت میشود.

اسکوالین دقیقاً چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

اسکوالین چه فوایدی برای پوست دارد؟

 در میان بسیاری از فواید اسکوالین، کارشناسان معتقدند که هم فوق العاده آبرسان است و هم حتی برای استفاده برای حساس ترین پوست ها بی خطر است. در اینجا قصد داریم، هر کاری که اسکوالین می تواند برای پوست انجام دهد و همچنین در مورد بهترین راه های گنجاندن آن در روتین مراقبت از پوست را توضیح دهیم


روغن اسکوالین دقیقا چیست؟

 سبوم که یک ماده روغنی است و توسط غدد چربی بدن شما تولید می شود؛ ترکیبی از موم، تری گلیسیرید (نوعی چربی) و، بله حتی اسکوالین است!
 این ماده روغنی، پوششی محافظ بر روی خارجی ترین لایه پوست (یا لایه شاخی پوست) ایجاد می کند تا رطوبت را حفظ کند.
حالا شاید چیزی در مورد اسکوالین کوسه ها شنیده باشید! درست است که اسکوالین معمولاً در کبد کوسه‌ها نیز یافت می‌شود، اما اکثر شرکت‌های بزرگ اکنون آن را از منابع گیاهی مانند روغن زیتون به دست می آورند.

اما نوع دیگری به نام squalane (با a) وجود دارد که این فقط اسکوالن است، اما هیدروژنه شده است - به این معنی که تولیدکنندگان، اتم‌های هیدروژن را اضافه می‌کنند تا پایداری بیشتری روی پوست داشته باشند و در نتیجه استفاده‌اش در محصولات مراقبت از پوست آسان‌تر شود.

اسکوالین دقیقاً چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

مزایای اسکوالین چیست؟

مطالعاتی روی انسان‌ها انجام شده است که نشان میدهد اسکوالین موضعی چه کاری می‌تواند برای پوست انجام دهد، حتی اگر اسکوالین چیزی است که بدن ما به طور طبیعی، خودش میتواند تولید کند. با این حال، کارشناسان می گویند که دلایل خوبی برای استفاده از آن وجود دارد.

اسکوالین می تواند از سد پوستی شما محافظت کند

اگر با خشکی پوست دست و پنجه نرم میکنید، اسکوالین همدم شما خواهدبود. میتوان گفت از مهمترین مزایای اسکوالین، تقویت سد پوستی شماست.
اسکوالین به عنوان یک نرم‌کننده، پوست را هیدراته می‌کند، به این معنی که به به دام انداختن آب در داخل پوست کمک می‌کند. از نظر فنی تر، اسکوالین (یا اسکوالن) می تواند در فضاهای بین سلول های پوست فشرده شود و لایه بیرونی را تقویت کند و تبخیر آب را از پوست دشوار کند. مزیت قابل توجه دیگر آن بر خلاف بسیاری از روغن های صورت این است که اسکوالین کودوژنیک نیست (انسداد کننده منافذ نیست) - و همین موضوع آن را به یک گزینه سبک عالی برای هرکسی که مستعد پوسیدگی پوست است یا از چربی متنفر است، تبدیل می کند.

 بسته به نوع پوست شما، ممکن است به آکنه کمک کند

به یاد داشته باشید که اسکوالن بخشی از سبوم است که بیش از حد باعث ایجاد آکنه می شود. بنابراین، اگر پوست واقعاً چربی دارید که تمایل به ترک خوردن و ایجاد آکنه دارد، ممکن است بخواهید بیشتر در مورد استفاده از اسکوالین فکر کنید زیرا احتمالاً در حال حاضر مقدار زیادی سبوم در بدنتان تولید می‌کنید.

با این حال، اگر با پوست کم آب و مستعد آکنه مبارزه می کنید، اسکوالین می تواند بازی را تغییر دهد. درست مانند روغن اضافی که می تواند منجر به جوش شود، جوش های سرسخت نیز ممکن است نشانه تشنگی و کم آبی پوست صورت شما باشد. کمبود رطوبت می تواند بدن شما را تحریک کند تا چربی بیشتری بسازد و منافذ شما را ببندد. اسکوالین می تواند پوست شما را بدون ایجاد سوزش آبرسانی کند.

اسکوالین می تواند چین و چروک ها را کمتر به چشم بیاورد

بصورت علمی فواید صاف کنندگی ظاهری اسکوالین، مستند نشده است، اما آنچه ما می دانیم این است که پوست خشک می تواند بر ظاهر چین و چروک و خطوط ریز تاکید کند، بنابراین استفاده از یک سرم، لوسیون - هر چه باشد - با اسکوالین می تواند رطوبت را تامین کند و ظاهری صاف تر و چاق تر به صورت شما بدهد.

اسکوالین دقیقاً چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

اسکوالین می تواند خارش پوست را تسکین دهد

اگر در یافتن موادی که پوست حساس شما را اذیت نمی کند مشکل دارید، در اینجا چند خبر خوب برای شما داریم: احتمال اینکه اسکوالین باعث تحریک پوست شود بسیار کم است. در واقع، به لطف ابرقدرت‌های محافظت‌کننده‌اش که در بالا ذکر شد، می‌تواند برخی از علائم اگزما مانند خشکی، ترک‌خوردگی و پوسته پوسته شدن را تسکین دهد.اما بدانید که اسکوالین یک درمان رسمی برای اگزما نیست. (اگر شما این بیماری التهابی پوست را دارید، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید، که می تواند راه حل های بهتری را برای درمان توصیه کند.)

یک مطالعه که شامل شرکت کنندگان انسانی بود (به ویژه افرادی که با یک بیماری مزمن کلیه به نام خارش اورمیک که باعث حساسیت و خارش می شود سر و کار داشتند) نشان داد که استفاده از ژل حاوی اسکوالین، خشکی و همچنین میل به خاراندن را بهبود می بخشد. اما به هر کسی که به دنبال یک درمان برای خارش پوست است باید خاطر نشان کنیم که این یک مطالعه بسیار کوچک (روی 20 نفر) بود که دارای معایبی - از جمله این واقعیت که ژل حاوی مواد دیگری جز اسکوالین نیز بود. بنابراین سخت است که بدانیم اسکوالین به خودی خود چه تأثیری داشته است.


چگونه اسکوالین را در روتین مراقبت پوستی خود بگنجانیم؟

استفاده از اسکوالان با سایر مواد مراقبت از پوست، از جمله مواد فعالی مانند رتینول و نیاسینامید، بی خطر است. اما چند نکته را باید در نظر گرفت:

اگر پوست خشکی دارید، سعی کنید دو بار در روز از مرطوب کننده حاوی اسکوالین استفاده کنید، به خصوص در زمستان. به طور کلی، آبرسان ها در مقایسه با سرم ها، آبرسانی بیشتری دارند. اما اگر پوست روغنی و چربی دارید، خوب است که فقط یک بار در روز با اسکوالین پوستتان را مرطوب کنید یا به جای آن یک سرم انتخاب کنید.

نکته آخری که باید بدانید اگر از سرم استفاده میکنید: این باید یکی از آخرین مراحل روتین شما باشد ( یعنی بعد از پاکسازی پوست اما قبل از مرطوب کننده )، زیرا اسکوالین یک لیپید (مولکول چربی) است، پس ضخیم است بنابراین در تثبیت هر مواد دیگری بر روی پوست شما - که شامل هرگونه کثیفی، روغن یا باقیمانده آرایش روی صورتتان، عالی عمل خواهد کرد! و ممکن است باعث ایجاد آکنه شود پس بهتر است پس از شستشو و پاکسازی صورت، از آن استفاده کنید.
* فیلد های ستاره دار الزامی هستند