چگونه از آب برنج برای رشد مو استفاده کنیم؟ دستورالعمل های استفاده از آب برنج برای مو

چگونه از آب برنج برای رشد مو استفاده کنیم؟ دستورالعمل های استفاده از آب برنج برای مو

تاریخ انتشار:1402-11-08

آب برنج برای رشد مو

اغلب، درمان های طبیعی و ارگانیک ساده ای وجود دارند که ما تمایل به نادیده گرفتن آنها داریم به خصوص در مبحث زیبایی.
اما در مقابل، روش‌های درمانی جذاب و هوشمندانه‌ای در بازار جهانی وجود دارند که ما جذب آنها می شویم؛ مانند ابزار و مواد صنعتی و... اما اگر به شما بگویم که اکنون در خانه شما یک محصول فوق العاده‌ی زیبایی وجود دارد، چه؟

استفاده از آب برنج برای تقویت و زیبایی مو، روش جدیدی نیست. به دوره‌های دور برمی گردد! مثلا به دوره ای که خانم‌های دربار در ژاپن موهای زیبا، بلند و پر داشتند که راز آن آب برنج بود!

دانشمندان و دوستداران زیبایی که مجذوب این درمان مو شده بودند، سعی کردند دریابند که آیا آب برنج واقعاً می تواند مو را تقویت کند یا خیر.
مطالعات نشان داده‌اند "اینوزیتول" که می تواند به موهای آسیب دیده نفوذ کرده و آنها را از داخل ترمیم کند، در آب برنج یافت می شود. حتی از مو در برابر آسیب های احتمالی در آینده محافظت می کند.

میشود گفت یکی از بهترین خصوصیات این محصول زیبایی این است که ساختار آن بسیار ساده است. برنج و آب، تمام چیزی است که نیاز دارید! "سخت ترین" بخش این روند زیبایی این است که با آب برنج در واقع باید دوش گرفته شود و به طور یکنواخت روی تمام موهای شما قراربگیرد. با این حال، نگران نباشید، من متوجه شده‌ام که می توانید یک روش عالی را امتحان کنید، در ادامه همراه ما باشید.


چگونه از آب برنج برای رشد مو استفاده کنیم؟ دستورالعمل های استفاده از آب برنج برای مو

چگونه از آب برنج برای موهایمان استفاده کنیم؟

اگرچه استفاده از آب برنج برای مراقبت از مو بی‌اهمیت به نظر می‌رسد، اما برای تغذیه مو و پوست سر مدت‌هاست که شناخته شده است. وقتی کیم کارداشیان معجون آب برنج DIY خود را برای موهای پرپشت و بلند اعلام کرد، فضای مجازی به وضوح از این روش دیوانه شد! نشاسته موجود در آب برنج می تواند به تقویت مو کمک کند.

نه تنها می توان با شستن پوست سر با آب برنج، ویتامین ها و آمینو اسیدها را که در نهایت منجر به داشتن موهایی سالم می شود، به مو تزریق کرد، بلکه استفاده از آب برنج به طور بالقوه می تواند زیبایی ظاهر موهای شما را افزایش دهد. با فرآیند ساده آبکشی مو با آب برنج، به شما می گوییم چگونه موهای خود را جوان کنید!

مواد مورد نیاز و دستورالعمل تهیه ی آب برنج برای مو

  • برنج 1 لیوان
  • آب 1 لیوان

چگونه از آب برنج برای رشد مو استفاده کنیم؟ دستورالعمل های استفاده از آب برنج برای مو

راهنمای تهیه آب برنج

مرحله ۱:
برای از بین بردن هر گونه آلودگی یا ناخالصی که نمی خواهید به موهای خود بمالید، برنج خود را آبکشی و تمیز کنید.

مرحله ۲:
در یک کاسه متوسط، برنج تمیز و پاک شده و آب را خوب مخلوط کنید. باید آنقدر هم بزنید تا آب کدر شود.

مرحله ۳:
برنج را آبکش کنید، این بار آب آن را ذخیره کنید و برنج را برای بعد نگه دارید یا بپزید!

مرحله ۴:
در یک ظرف پلاستیکی، آب برنج را بریزید و روی آن را بپوشانید. بگذارید 12 تا 24 ساعت آب برنج در دمای اتاق بماند. این امر تخمیر و آزاد شدن همه ویتامین ها و مواد معدنی لازم را امکان پذیر می کند. نکته: اجازه ندهید 24 ساعت شبانه روز بصورت کامل بماند. مثلا من دو روز اجازه دادم اولین ظرف آب برنجم بماند (فراموش کردم آن را با خودم زیر دوش ببرم) و بد شده بود!

مرحله ۵:
آب برنج را خنک کنید تا آماده استفاده شود.

مرحله ۶:
یک ظرف کوچک را با آب برنج برای استفاده دوش خود، پر کنید، مانند یک بطری شامپو یا یک شیشه کوچک. بقیه را در یخچال نگهداری کنید.

چگونه از آب برنج برای رشد مو استفاده کنیم؟ دستورالعمل های استفاده از آب برنج برای مو

حالا بیایید ببینیم که چگونه از آب برنج پس از درست کردن، روی موهایتان استفاده کنید:
مرحله ۷:
موهای خود را طبق معمول بشویید، شامپو بزنید و آبکشی کنید.

مرحله ۸:
روی موهایتان آب برنج را بریزید و ماساژ دهید. بگذارید حداقل بیست دقیقه بماند. اگر مثل من، موهای پرپشتی دارید، می توانید از همه‌ی آب برنج به یکباره استفاده کنید، اما آنهایی که موهای کم‌پشت تری دارند می توانند با نصف آب برنج این کار را انجام دهند و بقیه را برای دفعه بعد (یا برای شستن صورت) در یخچال نگهداری کنند.

مرحله ۹:
موهای خود را دوباره آبکشی کنید.

مزایای شستشوی مو با آب برنج چیست؟

ارزش غذایی برنج در دانه های آن به ویژه، یکی از مهم ترین مواد غذایی در رژیم غذایی ژاپنی است. آب با ویتامین ها، اسیدهای آمینه و سایر مواد معدنی کمیاب (روی، منیزیم، ویتامین های B و C و غیره) با تولید آب برنج شارژ می شود. همچنین آب برنج آنتی اکسیدان غنی ای نیز دارد.

آب برنج برای درمان پوست سر مناسب‌تر است و بنابراین به ایجاد یک محیط سالم در پوست سر کمک می‌کند که می‌تواند سلامت مو را ارتقا دهد.
آب برنج می‌تواند به تقویت و بهبود کوتیکول مو کمک کند و «آنتی اکسیدان‌ها فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند و سلول‌های آسیب دیده پوست سر را ترمیم می‌کنند.»
در ادامه چند مورد دیگر از فواید آب برنج برای مو را آورده‌ایم:

۱. آب برنج تحریک کننده ریشه مو و آرامبخش پوست

یک مطالعه در سال 2002 نشان داد که نشاسته‌ی آب برنج برای بهبود پوست آسیب دیده‌ی افراد مبتلا به تحریک سدیم لوریل سولفات و همچنین افراد مبتلا به درماتیت یا اگزمای پوستی استفاده می شود. اگر در کنارش هم از نرم کننده‌ها و روغن‌ها هم استفاده کنید، پوست سرتان تغذیه هم می‌شود. بنابراین یک شستشوی سر با آب برنج می تواند به کاهش التهاب پوست سر کمک کند، اما بیش از حد از آن استفاده نکنید.

۲. درخشش مو با آب برنج

دو شاخه شدن موها یکی از بارزترین دلایل کدر شدن مو است. ظاهر مو با آب برنج، می‌تواند با افزودن آبرسانی و کاهش ظاهر موخوره و شکافتگی موها، بهبود یابد.

۳. آب برنج سرشار از مواد مغذی

استفاده منظم از آب برنج مزایای زیادی برای مو دارد - به از بین بردن پوسته‌های سر، تقویت تارها، تقویت رشد، سرزندگی و بهبود ظاهر موها کمک می کند. آب برنج سرشار از ویتامین‌ها به‌ویژه B و C است. ترکیب عناصر کمیاب مانند پتاسیم، زینک، ید، منیزیم، روی، سلنیوم، منگنز و بسیاری از مواد فیبری در آب برنج وجود دارد.

مواد مغذی موجود در آب برنج که فولیکول های مو از آن تغذیه می کنند و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کنند، یک زنجیره گنج واقعی هستند. آب برنج دارای انواع مختلفی از مواد مغذی مفید برای پوست و مو است. در آب برنج حدود 16 درصد پروتئین ها هستند که برای سلامت سلول‌ها  ضروری هستند. ترکیب آب برنج از تری گلیسیرید و چربی هر کدام 10 درصد و 9 درصد نشاسته (عصاره ای که هنوز در لوازم آرایشی ژاپنی استفاده می شود) تشکیل شده است.

سایر اجزای آب برنج کربوهیدرات ها، اینوزیتول، اسید فیتیک و مواد معدنی هستند. این نتیجه زمانی به دست می آید که روی دو شعله، آب داغ بجوشانید و مایع باقیمانده را با یک مشت برنج سفید به طور متوسط ​​پر کنید.

چگونه از آب برنج برای رشد مو استفاده کنیم؟ دستورالعمل های استفاده از آب برنج برای مو

۴. آب برنج برای بالا بردن پتانسیل رشد مو

توانایی آب برنج برای تأثیر بر رشد مو با تأثیر آن بر روی پوست سر مرتبط است. آب برنج سرشار از آنتی اکسیدان است. فولیکول های مو توسط آنتی اکسیدان ها تغذیه می شوند.

این امر از طریق ایجاد یک محیط امن و سالم در پوست سر برای رشد، موهای سالم را تقویت می کند. آب برنج خود، فولیکول های مو را قادر می سازد تا عملکرد مطلوبی داشته باشند، جایی که رشد مو شروع می شود، آب برنج به تغذیه فولیکول ها کمک می کند و کیفیت موهایی را که کمتر مستعد شکافته شدن و شکنندگی هستند را افزایش می دهد.

۵. پاک کننده مو بدون مواد شیمیایی با آب برنج

شاید شستن موهایتان با آب برنج، به اندازه شامپو راحت نباشد، اما مواد شیمیایی یا نگهدارنده ندارد و حتی نیازی به نرم کننده، بعد از استفاده از آب برنج نیست. سطح pH پوست سرتان را آب برنج متعادل کنید.

برای مزایای بیشتر، می توانید چند قطره از روغن های ضروری مورد علاقه خود را به آب برنج اضافه کنید و شامپوی معمولی شما را می توان با این مخلوط جایگزین کرد!


آیا آب برنج برای مو واقعاً مؤثر است؟

متأسفانه، هیچ مطالعه ای نشان نداده است که آب برنج می تواند هر کاری برای سرعت بخشیدن به رشد مو انجام دهد. اما ممکن است امیدی وجود داشته باشد. آب برنج حاوی ویتامین‌های B و E است که با رشد و شادابی مو مرتبط هستند. با توجه به بررسی پوست و درمان در سال 2019، کمبود ویتامین B12 به ویژه با ریزش مو مرتبط است.


آیا آب برنج به رشد موهای شما کمک می کند؟

آب برنج حاوی کربوهیدرات ها، مواد معدنی و ویتامین هایی است که می توانند سلامت فولیکول های پوست سر را افزایش دهند. بنابراین، حتی اگر آب برنج نتواند ثابت کند که موهای شما واقعا سریعتر رشد می کنند، باز هم می تواند باعث درخشش و سلامت مو باشد.


چرا نباید از آب برنج بیش از حد برای مو استفاده کرد؟

از آنجایی که نشاسته‌ی سنگین آب می تواند در طول زمان منجر به شکنندگی و شکستگی مو شود، افرادی که موهای نازک نوزادی دارند یا موهایی با تخلخل کم دارند، باید آزمایش استفاده از آب برنج را امتحان کنند.


موهای شما با آب برنج چقدر سریعتر رشد می کند؟

مریم همپتون (Maryam Hampton)، وبلاگ نویس زیبا، رشد موی شدید خود را به این روش از سال 2015 تا 2017 نسبت می دهد و می گوید استفاده از آب برنج معمولاً برای موهای بسیار مجعد او حدود نیم اینچ در ماه است. با این حال، زمانی که او شروع به استفاده از آب برنج به اندازه‌ی  یک بار در هفته کرد، رشد او تا دو اینچ بیشتر از قبل بود.


آیا می توانم به مدت یک شب، آب برنج را در موهایم بگذارم؟

بله، به عنوان ماسک موی شبانه می توانید از آب برنج استفاده کنید. اما مطمئن شوید که رشد باکتری را با نگه داشتن آب برنج در سر، بیش از 18 ساعت تسریع نکنید، چون می تواند منجر به خارش و برافروختگی پوست سر شود.


آیا آب برنج مضر است و اثرات نامطلوبی هم دارد؟

آب برنج غنی از اسیدهای آمینه است که توانایی تقویت کردن ریشه مو و همچنین درخشان و ابریشمی کردن مو را دارد. همچنین حاوی کربوهیدراتی به نام اینوزیتول است که از مو در برابر آسیب محافظت می کند. از آنجایی که این یک درمان طبیعی است، پس برای موها بی خطر است پس آب برنج عوارض جانبی ندارد.

چگونه از آب برنج برای رشد مو استفاده کنیم؟ دستورالعمل های استفاده از آب برنج برای مو

نتیجه نهایی

شستشوی مو در آب برنج در بسیاری از مناطق آسیا به عنوان یک درمان زیبایی سنتی رایج است.

این داروی جایگزین زیبایی، اکنون در سراسر جهان محبوب است و توجه اینترنت را به خود جلب کرده است.

بسیاری از مردم فکر می کنند که آب برنج یک درمان خوب برای مو است. آب برنج ایجاد استحکام، بهبود بافت و رشد مو را با مثال ها و شواهد تاریخی ثابت کرده است.

بیشتر داده های علمی در مورد درمان آب برنج برای مو، قطعی نیستند. بنابراین تحقیقات بیشتری برای نشان دادن مزایای استفاده از آب برنج مورد نیاز است.

اگرچه مزایای آب برنج برای مو ثابت نشده است، اما امتحان کردن آن در خانه با استفاده از آبکشی مو با آب برنج و همچنین استفاده روی پوست، بی خطر است. در افراد مبتلا به درماتیت و اگزما، مشخص شده است که سلامت پوست را افزایش می دهد.


با خواندن این مقاله‌ی راهنما، امیدواریم ایده نحوه استفاده از آب برنج برای رشد مو برایتان کارایی داشته باشد.

لطفا این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

* فیلد های ستاره دار الزامی هستند